ويژگي هاي جديد iOS 16 که اپل آنها را از اندرويد کپي کرده است!
نوشته شده توسط : پریناز

 

اگر کاربر آيفون بوديد احتمالاً از ليست قابليت‌هاي جديد و تغييرات iOS 16 هيجان‌زده هستيد. اما اگر به عنوان يک کاربر اندرويدي، مراسم WWDC 2022 اپل را تماشا مي‌کرديد، احتمالاً بسياري از قابليت‌هاي iOS جديد برايتان تکراري است. از آن‌جا که معمولاً گوشي‌هاي اندرويدي به کپي‌برداري از اپل متهم مي‌شوند، حالا خوب است نگاهي به 10 قابليت جديد iOS 16 بيندازيم که به نظر مستقيماً از روي اندرويد کپي شده‌اند!

1. ويجت‌هاي صفحه قفل

بزرگ‌ترين و واضح‌ترين تغيير در iOS 16 بي‌شک شخصي‌سازي‌هاي فراوان در صفحه قفل يا همان لاک اسکرين است. در iOS 16 قادر خواهيد بود تا رنگ و فونت ساعت را به دلخواه خود تغيير داده و حتي چند ويجت مفيد هم زير آن قرار دهيد. به لطف آپديت فريم‌ورک WidgetKit اپل، توسعه‌دهندگان مي‌توانند ويجت‌هاي اختصاصي خود را نيز براي صفحه قفل آيفون بسازند.
ويجت‌ها در iOS 16 به 4 عدد محدود هستند. با اين‌حال اگر از ويجت‌هاي بزرگ‌تري استفاده کنيد اين تعداد مي‌تواند به 2 ويجت هم کاهش يابد. اپل مي‌خواهد صفحه قفل iOS با وجود قابليت‌هاي شخصي‌سازي، کماکان ساده و منظم باقي بماند. با اين‌حال شکي نيست که با ويجت‌ها، لاک اسکرين آيفون بسيار کاربردي‌تر از گذشته خواهد بود.
اما اپل در اين زمينه چند سال از اندرويد عقب‌تر است؟ چيزي حدود 10 سال. بله! اندرويد 4.2 جلي‌بين سال 2012 قابليت اضافه کردن 6 ويجت به صفحه قفل را اضافه کرد. متأسفانه افزايش مصرف شارژ باتري و همچنين نگراني‌هاي امنيتي باعث شد اپل اين قابليت را در اندرويد 5 آبنبات چوبي به کلي حذف کند. با اين‌حال کماکان مي‌توانيد با نصب برخي اپليکيشن‌ها، اين قابليت را به لاک اسکرين اندرويد بياوريد.
جالب است بدانيد ويجت‌هاي صفحه قفل مخصوص آيفون هستند. iPadOS 16 با وجود در اختيار داشتن فضاي بيشتر، امکان اضافه کردن ويجت را ندارد. با اين‌حال بعيد نيست اين قابليت سال آينده اضافه شود.
2. نمايشگر هميشه روشن (شايعه)
 
شايد بگوييد اپل که در رويداد WWDC 2022 هيچ اشاره‌اي به چنين قابليتي نکرد! درست است. اما توسعه‌دهندگان iOS متوجه شده‌اند در فريم‌ورک‌هاي جديد iOS اشاره‌اي به اين قابليت وجود دارد. در iOS 16 سه فريم‌ورک جديد براي مديريت نور پس‌زمينه نمايشگر آيفون وجود دارد. اين قابليت که يک ويژگي حياتي براي نمايشگر هميشه روشن محسوب مي‌شود زمينه اضافه شدن اين ويژگي مهم را فراهم کرده است.
در واقع انتظار داريم آيفون 14 پرو و آيفون 14 پرو مکس به اين ويژگي مجهز باشند. گفته مي‌شود اين دو گوشي به نسل جديدي از پنل LTPO مجهز خواهند بود که مي‌تواند نرخ نوسازي نمايشگر را تا يک هرتز نيز پايين بياورد. به اين ترتيب انتظار نداشته باشيد که iOS 16 اين ويژگي را براي سري آيفون 13 و يا حتي آيفون 14 استاندارد عرضه کند.
جالب است بدانيد نمايشگر هميشه روشن اولين بار در گوشي نوکيا 6303 با نمايشگر AMOLED در سال 2010 عرضه شد. با اين‌حال اولين گوشي هوشمندي که اين ويژگي را دوباره عرضه و رايج کرد، گلکسي S7 سامسونگ در سال 2016 بود. طبق شايعات اپل قصد داشت اين قابليت را براي آيفون 13 پرو عرضه کند؛ اما در آخرين لحظات به‌خاطر نگراني از دوام شارژ، آن را لغو کرد.
 
3. زيرنويس زنده و تشخيص اشيا
 
گوگل حدود 5 سال پيش در رويداد Google I/O 2017 قابليتي به نام گوگل لنز را معرفي کرد که براي تشخيص اشيا کاربرد داشت. با اين اپليکيشن مي‌توانستيد دوربين گوشي را به سمت هر شي دلخواهي بگيريد و اطلاعات مربوط به آن را دريافت کنيد.
در I/O 2022 گوگل همچنين قابليت Scene Exploration را نيز اضافه کرد که مي‌توانست به صورت همزمان چندين شي را بررسي و تشخيص دهد. امکان خريد محصولات و نمايش امتياز و نظرات کاربران نيز از ديگر ويژگي‌هاي جديد گوگل لنز است. حالا اپل قابليت مشابهي را با نام Visual Lookup به آيفون اضافه کرده است.
قابليت Live Text در iOS 16 اپل نيز درست مشابه ويژگي Live Caption در اندرويد 10 است که بيش از 2 سال پيش معرفي شد. با اين ويژگي مي‌توانيد نه‌تنها در يوتيوب، بلکه به هر ويدئو يا صداي در حال پخشي زيرنويس زنده اضافه کنيد.
4. آلبوم تصاوير اشتراکي
 
يکي از دشواري‌هاي به اشتراک‌گذاري تصاوير خانوادگي يا جمع‌هاي دوستانه، نبود يک فضاي يکپارچه و امن است. چت‌هاي گروهي واتساپ معمولاً بهترين گزينه نيستند چرا که کيفيت تصاوير در آن افت مي‌کند و همچنين امکان از دست رفتن اطلاعات هم زياد است. گوگل اما در سال 2017 قابليتي به نام Shared Libraries را در سال 2017 به همين خاطر معرفي کرد. ويژگي Suggested Sharing در گوگل فوتوز نيز مي‌توانست به صورت هوشمند و بسته به افراد درون عکس، به شما پيشنهاد دهد آن‌ها را به آلبوم اشتراکي اضافه کنيد.
حالا 5 سال بعد اپل سرانجام قابليت آلبوم تصاوير اشتراکي را به iOS 16 و macOS Ventura اضافه کرده است. متأسفانه اين قابليت اما محدوديت‌هايي دارد. به‌طور مثال تنها مي‌توانيد در هر آلبوم اشتراکي 5 عضو داشته باشيد. با اين‌حال کاربران آيفون هم مي‌توانند از گوگل فوتوز استفاده کنند.
 
5. اپليکيشن تندرستي مستقل
 
حدود 8 سال پيش گوگل اپليکيشن «گوگل فيت» را براي اندرويد عرضه کرد. اين اپليکيشن با هدف پايش فعاليت‌ها و همچنين ضبط و آناليز شاخص‌هاي تندرستي منتشر شد. با اين‌حال شايد باور نکنيد آيفون و iOS تاکنون يک اپليکيشن تندرستي مستقل نداشتند. با وجود عملکرد عالي اپل واچ در اين زمينه، براي دسترسي به آمار، تحليل‌ها و همچنين پايش قدم و کالري، نيازمند اين ساعت هوشمند بوديد.
اپليکيشن فيتنس آيفون
خوشبختانه در iOS 16 سرانجام حتي بدون داشتن اپل واچ مي‌توانيد از اپليکيشن فيتنس اپل استفاده کنيد. اين اپليکيشن همچنين امکان شمردن قدم‌ها و کالري را نيز براي پياده‌روي ارائه خواهد کرد.
 
همچنين بخوانيد: براي طراحي اپليکيشن نياز به يک دوره پروژه محور آموزش اندرويد استوديو داريد.
 
6. بازخورد لرزشي (ويبره) براي کيبورد
 
کيبورد مجازي آيفون يکي از بهترين‌هاست. با اين‌حال اين کيبورد تاکنون امکان فعال کردن بازخورد لرزشي هنگام تايپ را نداشت. در واقع تنها بازخوردي که از فشردن دکمه‌هاي مجازي اين کيبورد دريافت مي‌کرديد يک صداي کليک بود. اين درحاليست که يک فيدبک لرزشي خصوصاً با موتور Taptic Engine اپل مي‌تواند بسيار لذت‌بخش‌تر باشد. iOS 16 سرانجام اين ويژگي را البته در بخش Accessiblity اضافه کرده است.
اين درحاليست که اندرويد سال‌هاست اين قابليت را به‌صورت پيش‌فرض ارائه مي‌کند. گفتني است پيش از اين امکان استفاده از کيبوردهاي جانبي در iOS وجود داشت. همچنين در سال‌ها نسبتاً دور برخي از کاربران اين ويژگي را با استفاده از جيلبريک و Cydia به آيفون اضافه مي‌کردند.
 
 
7. بهبودهاي اپليکيشن ايميل
 
اپليکيشن Gmail يکي از بهترين و کامل‌ترين اپليکيشن‌هاي مديريت ايميل محسوب مي‌شود. متاسفانه اپليکيشن ايميل پيش‌فرض اپل براي آيفون قابليت‌هاي چنداني ندارد. خوشبختانه اپل سرانجام قابليت‌هاي بيشتري را به نسخه موبايلي اپ ايميل خود مي‌آورد. اين قابليت‌ها شامل Remind Later براي يادآوري، Follow Up، زمانبندي و همچنين لغو ارسال ايميل مي‌شود.
تمامي اين قابليت‌ها سال‌هاست در نسخه موبايل اپليکيشن جيميل وجود دارد. قابليت Snooze و Undo Send از سال 2018 اضافه شده و امکان زمانبندي ارسال ايميل نيز از سال 2018 در اپليکيشن جيميل وجود داشته است. حالا خوشبختانه مي‌توانيد اين قابليت‌ها را سرانجام روي اپليکيشن Mail رسمي آيفون هم داشته باشيد.
8. مسيريابي با چند مقصد
 
اپل مپس در شهريورماه سال 91 به عنوان جايگزيني براي گوگل مپس عرضه شد. در ابتداي عرضه Apple Maps آنقدر افتضاح بود که به يک ميم اينترنتي تبديل شد. برخي اعتقاد داشتند وجود اپل مپس در واقع بهترين تبليغ براي گوگل مپس محسوب مي‌شود! خوشبختانه اپل از آن زمان تاکنون بهبودهاي فراواني را در اپليکيشن نقشه و مسيريابي خود اعمال کرده است. نماي سه‌بعدي در بسياري از شهرهاي بزرگ و اضافه شدن اطلاعات مکان‌هاي متعدد از مهم‌ترين آن‌هاست. اما امکان مسيريابي با چند مقصد تاکنون در اپل مپس وجود نداشت. اپل سرانجام در iOS 16 اين ويژگي را اضافه خواهد کرد.
اين درحاليست که گوگل مپس هم در نسخه اندرويد و هم iOS از سال 2016 به اين ويژگي مجهز بوده است. يکي از دلايلي که کاربران اپل از مسيريابي گوگل استفاده مي‌کردند، همين موضوع بود.
 
9. پنجره‌هاي مجزا و مستقل در تبلت
 
راستش را بخواهيد اين قابليت به iPadOS 16 مربوط مي‌شود. با اين‌حال iPadOS و iOS از نظر هسته‌اي يکي هستند و تنها رابط کاربري آن‌ها متفاوت است. آيپد از نظر پشتيباني نرم‌افزاري و تنوع اپليکيشن‌هاي بهينه، بسيار جلوتر از تبلت‌هاي اندرويدي است. با اين‌حال اگر بخواهيد آن را به عنوان جايگزين کامپيوتر استفاده کنيد، با محدوديت‌هاي زيادي مواجه خواهيد شد. در حال حاضر تبلت‌هاي سري گلکسي تب S8 سامسونگ خصوصاً با قابليت‌هاي مالتي‌تسکينگ بيشتر و ويژگي DeX گزينه بهتري هستند.
با اين‌حال iPadOS 16 چند قابليت خوب براي بهبود وضعيت معرفي کرده است. در اين نسخه مي‌توانيد سرانجام اپليکيشن‌ها را به صورت پنجره‌هاي مجزا کنار هم يا روي هم اجرا کنيد. اين ويژگي در آيپد پرو به 8 اپليکيشن مجزا هم مي‌رسد. همچنين امکان استفاده از مانيتور اکسترنال براي استفاده از فضاي بيشتر نيز سرانجام اضافه شده است. با اين‌حال همان‌طور که گفتيم اين قابليت‌ها مدت‌هاست در تبلت‌هاي سامسونگ وجود دارد.
 
10. تبديل گفتار به نوشتار با يادگيري ماشيني
 
قابليت تبديل گفتار به نوشتار چيز تازه‌اي نيست. با اين‌حال به لطف يادگيري ماشيني و هوش مصنوعي، اين ويژگي خصوصاً‌ در گوشي‌هاي اندرويدي سرعت و دقت بسيار بالايي دارد. اين قابليت حتي بدون نياز به اتصال اينترنت و توسط پردازنده خود گوشي انجام مي‌شود. گوگل در پيکسل 6 و پيکسل 6 پرو به لطف تراشه سفارشي تنسور خود، امکان اضافه کردن خودکار و هوشمند علائم نگارشي و حتي ايموجي را نيز اضافه کرد.
حالا اپل سرانجام در iOS 16 امکان تبديل گفتار به نوشتار را با ويژگي‌هايي مشابه اضافه کرده است. البته هنوز مشخص نيست دقت و سرعت اين قابليت دربرابر ويژگي گوگل چگونه است. همچنين هنوز مشخص نيست آيا همه گوشي‌هاي مجهز به iOS 16 مي‌توانند از آن استفاده کنند و يا اين قابليت تنها محدود به مدل‌هاي جديدتر خواهد بود.
 
اپل فاصله ميان iOS و اندرويد را کم و کم‌تر مي‌کند
پلتفرم موبايلي اپل همواره به عنوان پلتفرم سريع‌تر و روان‌تر نسبت به اندرويد شناخته مي‌شده است. با اين‌حال پاشنه آشيل اصلي iOS نبود شخصي‌سازي‌هاي قابل توجه و همچنين عقب افتادن اپل از گوگل در زمينه هوش مصنوعي بود.
تا همين چند سال پيش امکان استفاده از يک کيبورد متفاوت، رينگتون دلخواه و ويجت در iOS وجود نداشت. اما حالا اپل در بخش شخصي‌سازي پيشرفت زيادي کرده و حتي در برخي زمينه‌ها از اندرويد نيز بهتر عمل مي‌کند. با اين‌که هنوز محدوديت‌هاي iOS نسبت به اندرويد بيشتر است، اما سال‌به‌سال اين فاصله کم و کم‌تر مي‌شود.
از آن‌جا که تغييرات نسخه‌هاي اخير iOS نسبت به تغييرات نسخه‌هاي اخير اندرويد بيشتر شده، بعيد نيست در آينده نزديک اپل بتواند با جذابيت‌هاي اکوسيستم خود، بسياري از کاربران اندرويد را به سوي خود بکشاند. نسخه نهايي iOS 16 اپل قرار است از پاييز براي گوشي‌هاي آيفون 8 يا جديدتر عرضه شود.
در هر صورت رقابت بيشتر به معناي پيشرفت و محصول نهايي بهتر براي مصرف‌کننده است. به اين ترتيب ما همواره از اين رقابت‌ها و کپي‌کاري‌ها استقبال مي‌کنيم!



:: بازدید از این مطلب : 80
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 19 خرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: